Secuestro del Vuelo 601 vertelt een waargebeurd verhaal. Films over vliegtuigkapingen zijn vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen en wat dit betreft is de Netflix-serie The Hijacking of Flight 601 geen uitzondering. Wel neemt de show een loopje met de waargebeurde feiten, maar hoe dat precíés zit leggen we je hieronder haarfijn uit!
Secuestro del Vuelo 601
Secuestro del Vuelo 601 is een miniserie die de kijker mee terugneemt naar 1973, als twee gewapende activisten een passagiersvliegtuig kapen, waarna ze de vrijlating van 50 politieke gevangenen eisen plus (natuurlijk) een flink geldbedrag. De bemanning van de bewuste vlucht komt echter in opstand: de kapitein en twee dappere stewardessen proberen de kapers te slim af te zijn, om de situatie op die manier tot een goed einde te brengen.
HK-1274
The Hijacking of Flight 601 is dus gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar er is best iets vreemds aan de hand met dat verhaal. Allereerst ging het helemaal niet om ‘vlucht 601’, maar om HK-1274, een vliegtuig dat opsteeg in het Colombiaanse Cali en Medellín als eindstation had. Dat werd wel degelijk gekaapt en die kaping werd de langste in Zuid-Amerika tot dan toe. Alleen zijn de details wat vaag: volgens de ‘overlevering’ zaten twee Paraguayaanse oud-voetballers achter de ‘hijacking’, maar het is niet helemaal duidelijk of ze dat deden uit revolutionaire overwegingen of ‘slechts’ om hun slag te slaan op financieel gebied. Ze wilden in ieder geval geld zien van de Colombiaanse overheid, 200.000 dollar om precies te zijn.
Van Colombia naar Aruba naar Argentinië
Ook eisten ze (naar verluidt) de vrijlating van een hele hoop communistische gevangenen, 50 in de serie, 39 volgens The New York Times, 141 volgens andere bronnen. Er waren 82 passagiers aan boord van het vliegtuig, maar na de landing in Medellín werden er 24 vrijgelaten. Vervolgens hoopten de kapers Curaçao te bereiken, maar dat lukte niet: ze kwamen niet verder dan Aruba. De vliegtuigmaatschappij, SAM, kwam over de brug met 50.000 dollar losgeld, er werd bijgetankt en men vloog naar Lima, de hoofdstad van Peru. Daar werden er nog eens 16 passagiers vrijgelaten, waarna het vliegtuig weer opsteeg in de richting van Argentinië. De resterende inzittenden mochten daar vertrekken tijdens een tussenstop, waarna het eindstation Buenos Aires was. Daar ontsnapten de gijzelnemers.