De film The Man Behind the Lamborghini vertelt het waargebeurde verhaal van Ferruccio Lamborghini, de geestelijk vader van het welbekende sportwagenmerk. Zijn leven stond bol van de dramatiek, door eigen doen overigens: de Italiaan was verslaafd aan romantiek, ook als hij die romantiek buitenshuis moest zoeken…
The Man Behind the Lamborghini
De synopsis van The Man Behind the Lamborghini luidt als volgt: “Ferruccio Lamborghini is een fabrikant van tractoren en militaire voertuigen die dienden in de Tweede Wereldoorlog. Tevens is hij dé man achter de sportwagens van Lamborghini, dat in het jaar 1963 gelanceerd wordt. Ferruccio heeft een beruchte vete met Enzo (Ferrari). Zijn persoonlijke leven staat bol van de drama’s en de romantiek!”
Ferruccio Lamborghini
Ferruccio Lamborghini werd op 28 april 1916 geboren in het Italiaanse dorpje Renazzo, als kind van een boerengezin. Werken op het land vond hij echter maar niets en hij had veel meer interesse in technologie en mechanica. Die twee zaken kon hij echter wel combineren. Maar eerst haalde hij zijn diploma industriële vormgeving, waarna hij ten tijde van de Tweede Wereldoorlog op het Griekse eiland Rhodos onderhoudswerk aan voertuigen verrichtte.
Tractors bouwen
Toen de oorlog eenmaal voorbij was keerde Lamborghini terug naar Renazzo, waar de boerengemeenschap met een probleempje zat. Men had geen last van overmatige stikstofproductie, maar had wel dringend behoefte aan tractoren. En op dat gebied kwam Ferruccio goed van pas, want hij besloot om van schroot en oud ijzer (oude legervoertuigen’ zogenaamde carioches te maken, miniatuurtractoren. Met zijn bouwsels deed hij mee aan wedstrijden, die hij nog won ook. In 1949 zette Lamborghini zijn eerste tractorfabriek op in Cento en drie jaar later werden de carioches ingeruild voor tractoren met een dieselmotor, die Ferruccio zelf ontwierp. Weer een paar jaar later was Lamborghini de grootste tractorbouwer van Italië.
Sportwagens
Lamborghini maakte een uitstapje naar de fabricage van verwarmings- en koelmachines en ook deze tak van het bedrijf werd succesvol. De bankrekening van de Italiaanse ‘ziener’ puilde inmiddels uit en dat stelde hem in staat om zich te richten op de productie van snelle personenauto’s, Lamborghini’s. Ferruccio bezat op dat moment een Morgan, twee Ferrari’s, een Mercedes-Benz en een Jaguar en het verhaal gaat dat hij in gesprek raakte met Enzo Ferrari, de grote Ferrari-baas.
Naar verluidt beklaagde hij zich over problemen met de koppeling van een van zijn auto’s, waarna Ferrari gezegd zou hebben dat Lamborghini niets van auto’s wist en zich vooral maar met tractoren bezig moest blijven houden. Het zorgde ervoor (nogmaals: volgens de overlevering) dat Ferruccio zich al helemaal op zijn nieuwe werk stortte, met het succes van Lamborghini als gevolg.
Huwelijken houden geen stand
Ferruccio Lamborghini werd al snel een graag geziene gast in de elitewereld van Italië. Hij stond bekend als rokkenjager. Zijn eerste vrouw, Clelia Monti, kwam in 1947 om het leven bij de geboorte van hun zoontje Torino, maar daarna trouwde hij nog twee keer. Met Annita Borgatti, maar dat huwelijk hield geen stand, en met Maria Theresa Cane, met wie hij een dochtertje kreeg, Patrizia. Lamborghini was echter bepaald niet monogaam en zijn naam werd talloze keren genoemd in de diverse Italiaanse roddelbladen. Op 20 februari 1993 liet hij het leven op 76-jarige leeftijd.